روش سمان کردن لمینیت ها

لمینیت را با چه موادی بچسبانیم که کنده نشود؟

در این پست، تمام مواد لازم برای سمان کردن عالی لمینیت را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی تمام مواد لازم برای چسباندن لمینیت:

معمولا درباره اینکه دقیقا چه موادی استفاده شود، از چه برندی باشد، یا ترتیب استفاده آنها به چه صورت است. چالش بسیار زیادی وجود دارد. که در این پست آموزشی به شما توضیح خواهیم داد.

کمپانی‌های زیادی در دنیا هستند البته منظور 4 الی 5 کمپانی اصلی است که مواد و متریال لازم برای چسباندن لمینیت ها را تولید می‌کنند اما در ایران اکثر آنها وجود ندارند. بهترین شرکتی که در حال حاضر در ایران در حال ارائه خدمات می باشد، نمایندگی ایران شرکت بیسکو است.

این شرکت تمام موادی که شما برای چسباندن لمینیت ها نیاز دارید و در بازار موجود می‌باشد را در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که محصولات بیسکو را توضیح دهیم.

با اینکه بعضی از کمپانی های دیگر مثل تری ام و ایوکلار هم محصولاتی تولید می‌کنند ولی چون در بازار ایران آنقدر مرسوم و موجود نیست، بنابراین بیسکو بهترین گزینه شما برای سمان کردن لمینیت ها خواهد بود اما در قسمت سمان کردن لمینیت ها ما دو قسمت یا دو نوع آماده سازی داریم.

آماده سازی سطح لمینیت ۱:

اولین قسمت آماده سازی سطح لمینیت است یعنی اول باید روی لمینیت ها کارهایی انجام دهید که آماده شود و بعد سراغ دندان بروید. اولین چیزی که شما برای سمان کردن لمینیت نیاز دارید، اسید هیدروفلوریک یا  HF است.

این HF توسط کمپانی هایی تولید می شود ولی HF بیسکو بسیار باکیفیت است و حالت ژل دارد و بافر هم می‌باشد و این به تاثیر خیلی بیشتر آن کمک می‌کند. کمپانی بیسکو دو نوع HF دارد: 4.5 درصد و 9 درصد که معمولا 9 درصد آن، با توجه به زمانی که در بروشورها توضیح داده شده، مصرف می‌شود. 4.5 درصد آن خیلی کم پیداست و چون 9 درصد مناسب تر است و زمان را هم کمتر می‌کند به همین دلیل بسیار محبوب است.

بدنه سرنگ هم به همین صورت برچسب قرمز دارد و مایع داخل آن هم زرد می باشد. این اسید را باید داخل سطح داخلی لمینیت قرار داد و زمان آن بین 20 الی 90 ثانیه می باشد که البته با توجه به جنس لمینیت و ماده ای که لمینیت را ساخته این زمان فرق می‌کند.

مثلا برای لمینیت های فلسپاتیک 90 ثانیه کافی است ولی برای ایمکس ها این زمان کمتر و بین 20 تا 40 ثانیه می باشد. در مرحله اول شما باید کاملا سطح داخلی لمینیت را با استفاده از این اسید متخلخل و اچ کنید. باید کاملا سطح داخلی لمینیت را توسط این اسید با یک براش اپلای کنید تا تاثیرش را بگذارد. پس اولین ماده ای که برای سطح لمینیت نیاز داریم porcelain etchant یا HF یا همان اسید هیدروفلوریک است.

آماده سازی سطح لمینیت ۲:

وقتی اسید هیدروفلوریک قرار داده شد، و بعد از 90 ثانیه که شستشو می‌شود معمولا رسوب هایی داخل آن تخلخل هایی که ایجاد کرده، باقی میگذارد که برای رفع رسوب ها بهتر است از اسید فسفریک های 37% استفاده شود. این اسیدها باعث می‌شوند مواد رسوب کرده به راحتی حل شوند و کیفیت اچینگ و تخلخل های ایجاد شده خیلی بیشتر شود. باید تا اندازه ای استفاده شود که رسوب ها از بین بروند و بعدش شستشو شوند.

آماده سازی سطح لمینیت 3:

ماده بعدی که شما نیاز دارید، سایلن است. سایلن نسبت به محصولات دیگر معمولا خیلی راحت تر پیدا می‌شود و کمپانی های زیادی آن را تولید می‌کنند ولی سایلن دو بطری را در حال حاضر فقط بیسکو موجود دارد.

سایلن دو بطری باعث می‌شود که وقتی شما یک قطره از هر کدام را مخلوط می‌کنید همیشه سایلن تازه داشته باشید و این سایلنی که ایجاد می‌شود خیلی با کیفیت تر از سایلن های معمولی هستند که به صورت سرنگ های تکی وجود دارند و شبیه کامپوزیت فلو هستند.

چون سایلن به مرور زمان مولکول های خودش با خودش واکنش داخلی می‌دهد و آنها را کوپلیمریزه می‌کند. کار سایلن این است که اتصال سمان به لمینیت را بیشتر می‌کند و به قول استاد بزرگ آقای دکتر فهیما vetabilitty را بالاتر می‌برد و باعث می‌شود باند بهتری را داشته باشید. برای استفاده از سایلن یک قطره از هر بطری با هم مخلوط شده و یک لایه داخل سطح اچ شده لمینیت قرار داده می‌شود. معمولا بعد از 60 ثانیه، یک پوار هوا داده می‌شود تا حلال هایش تبخیر شوند.

آماده سازی سطح لمینیت 4:

شرکت بیسکو یک ماده ای به نام porcelain bonding resin موجود دارد که این یکی از مواد بسیار کاربردی و مفید این کمپانی است. کاربردهای زیادی دارد ولی در سمان کردن لمینیت، این ماده باعث می شود که سمان باز هم کیفیت و قدرتش بالاتر برود.

به این صورت که بعد از اینکه سایلن به کار برده شد، فقط یک لایه از این باند را که یک باند بسیار هیدروفوب و آب گریز است. روی سطح داخلی لمینیت باید بزنید. که باعث ایجاد یک لایه براق در سطح داخلی لمینیت می شود. دقت کنید که در این مرحله به هیچ وجه نباید این باند را کیور کنید.

این باعث می‌شود سمانی که داخل لمینیت قرار میگیرد به طور یکنواخت پخش شود و چسبندگی نیز بیشتر شود. پس هنگام استفاده از این باند که در اصل یک نوع آنفیلد رزین یا همان انامل باند است، به هیچ وجه نباید از لایت کیور روی این ریستوریشن استفاده شود.

آماده سازی سطح دندان:

آماده سازی سطح لمینیت در مرحله قبل به اتمام رسید. حالا باید سطح دندان آماده شود. سطح دندان باید اول اچ و باند شود. و بعد سراغ کارهای بعدی می‌روید. از سه نوع باند مختلف می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

اولین باند، نسل یونیورسال است که سلف اچ هستند. و نیاز به اچ ندارند. شما فقط این باند را یک یا دو لایه اپلای می‌کنید. و سپس می‌توانید سراغ مرحله بعدی بروید. انامل باند باید حتما قبلش، اچ شود ولی وقتی در این مرحله گذاشته می‌شود. بر خلاف آن حالتی که برای لمینیت گفته شد، باید کیور شود.

وقتی که روی انامل استفاده می‌شود باید حتما کیور شود. باید دقت کنید که این یک باند هیدروفوب و آب گریز است. و نباید هیچ گونه آبی روی انامل باقی بماند. زیرا قطرات آب باعث دباند شدن سمان می‌شود. پس دقت کنید که سطح انامل کاملا خشک باشد. اما گلد استاندارد معمولا نسل 4 است. نسل 4 بیسکو یا آل باند 3 به این صورت است که دو بطری هستند که از هرکدام باید یک قطره با هم مخلوط شوند. و قبلش اچ شوند و بعد باند استفاده شود. و سپس می‌توانید کیور کنید یا نکنید چون یک باند دوال کیور است.

شروع چسباندن:

مرحله بعد استفاده از سمان است. سمان پیشنهادی ما سمان choice2 لایت کیور بیسکو می باشد. این یک سمان رزینی فوق العاده و لایت کیور است  که انواع رنگها را دارد.

رنگ برای چه کاری استفاده می‌شود؟ همانطور که می‌دانید در لمینیت ها، ضخامت لمینیت خیلی کم است. و معمولا رنگ زیر آنها نشان داده می‌شود. پس بهتر است رنگ لمینیتی که استفاده می‌کنید. با رنگ سمان همخوانی داشته باشد. این سمان انواع رنگها را دارد: A1, A2, A3, B1, Milky Opaque, Milky Bright, Translucent. سمان را روی سطح داخلی لمینیت بگذارید. و با یک میکروبراش پخش کنید و سپس روی دندان قرار دهید.

 

شروع چسباندن ۲:

اگه نمی دانید از چه رنگ سمانی باید استفاده کنید، این کمپانی تعدادی Try in paste تولید کرده که معادل رنگهای اصلی سمان هستند.

این سمان ها قابل حل در آب هستند. یعنی شما این سمان رو قرار می‌دهید و لمینیت را با آن تست می‌کنید، اگر مناسب بود که سمان اصلی را می‌زنید و اگر مناسب نبود رنگ عوض می‌کنید و رنگ سمان اصلی را مشخص می‌کنید.

به راحتی هم قابل حل هستند و تمیز می‌شوند و بهتر است در مرحله ای استفاده شود که هنوز اچ و باند نزدید تا آن سطح کثیف نشود.

در نهایت زمانی که لمینیت آغشته به سمان را روی دندان قرار دادید. فشار دهید تا اضافات سمان خارج شود. سپس یک کیور اولیه 4 الی 5 ثانیه ای کنید تا اضافات اولیه سفت شوند. و بعد از اینکه آنها را تمیز کردید. 30 الی 40 ثانیه کیور می‌کنید.

لایت کیورتان هم باید یه لایت کیور قوی باشد. که بتواند از آن عبور کند و کار شما را به درستی انجام دهد.

 

[/vc_column_text][vc_btn title=”دانلود فایل پی دی اف 20 نکته در انتخاب سمان” color=”vista-blue” size=”lg” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fdl.caspianteb.com%2FPdf%2F20-tips-for-veneer-cements.pdf|target:_blank”][/vc_column][/vc_row]