راهنمای خرید آمالگام

راهنمای خرید آمالگام

آمالگام های دندانی چند نوع هستند؟

وقتی می گوییم درصد مس یک آمالگام بالاست یا پایین، این خوب است یا بد؟

عبارت NON GAMMA2 دقیقا یعنی چه؟

خیلی از برندها تفاوت هایی که دارند در درصد نقره است ولی بعضی از برندهای دیگر مثل ایووکلار علاوه براینکه درصد نقره و مس فرق دارد تفاوت دیگر آن، نوع ذرات سازنده آلیاژ هم، باهم فرق می کنند.

مثلا بعضی ها کروی بعضی، لیت کات هستند و الی آخر.

باید نوع های مختلف یک برند بررسی شود شاید یک نوع بیشتر به کار شما بیاد.

برای خرید آمالکپ به چه پارامترهایی باید توجه کرد؟

 

راهنمای خرید آمالگام

انواع فازها برای راهنمای خرید آمالگام:

گاما، نقره، قلع است. گاما یک نقره، جیوه و گاما دو قلع، جیوه است که کار را خراب می‌کند. قلع، جیوه باعث افزایش فعالیت شیمیایی آمالگام بعد از ستینگ می‌شود که به نوبه خود باعث کاهش فشار، افزایش کلاژن و افزایش میزان خیزش است که مشکلات خاصی را ایجاد می‌کند.

راهنمای خرید آمالگام

 

همانطور که در شکل میبینید در قسمت مارجینال، آمالگام دچار تغییر شکل شده که این به دلیل فاز گاما 2 است که می‌تواند منجر به پوسیدگی های ثانویه و مشکلاتی برای دندان شود.

با افزایش درصد مس ما دیگر فاز گاما 2 یا جیوه، قلع را نخواهیم داشت و از مشکلات ثانویه جلوگیری خواهد شد که یک نکته مثبت خواهد بود.

کلا آمالکپ ها دو بخش دارند. یک بخش جیوه و یک بخش پودر. پودر، آلیاژیست که عمدتا از چند عنصر تشکیل می‌شود.

آمالکپ هایی که مس آنها بیشتر از 13 هستند جزء دسته‌ی، مس بالا هستند.

ولی چرا مس استفاده شده؟

وقتی مس بیشتر باشد باعث استحکام می شود.

اما گزینه بعدی که باید بهش دقت کنیم نوع ذرات است.

 

راهنمای خرید آمالگام

 

پودر آمالگام از آلیاژی است که به قطعات کوچکتر تبدیل شده است. پودر آلیاژ از عناصر مختلفی تشکیل شده مثل همان نقره، قلع و مس.

نوع Lathe Cut یک شمش آلیاژی تبدیل به ذرات ریز شده است. یا توسط تراشیدن یا فن های دیگر

نوع Spherical alloys یا کروی به این صورت است که آلیاژ ذوب می‌شود و به صورت بخار در می آید و در هوا پراکنده می‌شود البته هوا نیست، یک گاز بی اثر مثل آرگون می باشد.

نوع Admixed alloys هم مخلوطی از این دو نوع است که هر کدام خصوصیات خاصی دارند که نوع دوم کار کردن با آن یک مقدار راحت تر است ولی نوع اول یک مقدار منیپلیشن و قرار دادنش راحت تر است و نوع سوم که ترکیبی از این دو نوع است و بسته به هر سلیقه ای متفاوت می باشد.

وقتی self-activatinp بر روی آمالکپ نوشته می شود یعنی این کپسول وقتی داخل دستگاه آمالگاماتور گذاشته می‌شود نیاز به فشردن نیست و خودش بعد از چرخاندن شروع به میکس کردن می کند. می‌تواند گزینه جالبی باشد ولی در انتخاب آمالگام خیلی حیاتی نیست.

اکثرا آمالگام ها بینشان یک طلق یا یک ممبرین دارند که با فشردن، مواد باهم مخلوط می‌شوند و شروع به میکس شدن می کنند.

نکته بعدی که باید به آن دقت کرد مقدار گرم هاست.

معمولا در همه آمالکپ ها، یک واحدی 400 گرم پودر آلیاژ دارند. دو واحدی 600 گرم و سه واحدی 800 گرم.

ستینگ و مقاومت فشاری آمالگامی که با آن کار می کنیم در ساعت اولیه به چه صورت است؟

در آمالگام فیوچر استاندارد مقاومت فشاری بعداز یک ساعت 200 مگاپاسکال و بعد از 24 ساعت به 490 مگاپاسکال هم میرسد که حداکثر مقدار آن است.

سعی کنید آمالکپ هایی که می خرید بدون روی باشد (زینک فری باشد) چون حضور روی در بافت آمالگام باعث می‌شود آمالگام شما با آب واکنش نشان داده و افزایش حجم پیدا کند و ممکن است باعث شکستگی ها و ایجاد گب و شکاف در قسمت مارجینال شود.

اگر درصد نقره بالا باشد معمولا ظاهر براق تری پیدا می کند و مقاومتش نسبت به کلاژن هم شاید بهتر باشد ولی با این افزایش نقره کاهش مس را خواهیم داشت که منجر به کاهش استحکام خواهد شد.

آمالگام ها در دمای بالا از خود بخار سمی جیوه تولید می کنند که برای پرسنل و دندانپزشک مضر می باشد علی الخصوص در تراش و پالیش خود را بیشتر نشان می‌دهد مخصوصا در برداشتن آمالگام های قدیمی. بهتر است از فرز های مخصوص برداشت آمالگام استفاده شود معمولا بیشتر از 90 درجه خطرش خیلی بیشتر است.

 

لینک خرید آمالکپ