ترمیم کامپوزیت قدیمی
ترمیم کامپوزیت قدیمی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1582372168963{padding-right: 10px !important;padding-left: 10px !important;}”]

ترمیم کامپوزیت قدیمی

برای دندانپزشکی مدرن، ایجاد مجدد ظاهر زیبای از بین رفته دندان یکی از مهمترین مباحث است. وینر ترمیم هایی هستند که برای تصحیح نواقص زیبایی دندان، ناهنجاری های موجود و تغییر رنگها پیش بینی شده اند. دو نوع وینر مختلف وجود دارد: ونیرهای مستقیم (کامپوزیت ونیر) و غیرمستقیم (پرسلن لمینیت ونیر). وقتی میخواهیم به نتیجه نهایی زیبایی و طول عمر دست پیدا کنیم، ترمیم وینر مستقیم، به عنوان یک پلن درمانی نهایی و قطعی در درمان های زیبایی دندان است. و لمینیت پرسلنی تنها انتخاب دوم میباشد.

معیار های انتخاب کامپوزیت:

هنگامی که دندانپزشک کامپوزیت ونیر را به عنوان برنامه درمانی انتخاب می کند، این کامپوزیت باید چندین معیار را داشته باشد که عبارتند از:

  • رویکرد حداقل تهاجمی بودن
  • مطابقت مناسب با رنگ
  • پالیش و پرداخت خوب
  • هندلینگ و زیبایی مناسب

در تمام ترمیم های کامپوزیتی همیشه یک سطح صاف و براق ترجیح داده می شود. ملاحظات زیبایی شناختی و سلامت دهان دلیل مطلوبیت ترمیم ونیر کامپوزیتی مناسب است. بسیاری از مشکلات بالینی مانند آسیب لثه ، میزان سایش بالاتر و پوسیدگی مکرر یا ثانویه، تجمع پلاک و عدم تناسب زیبایی شناختی بلند مدت نتایج یک وینر رزینی ضعیف با بی نظمی های سطح آنها است.

مراحل کانتورینگ ، پالیش و پرداخت مهمترین اقدامات برای ایجاد ترمیم های باند شده و طولانی مدت است. یک چالش بالینی دستیابی به سطح بسیار پولیش شده بر روی رزین کامپوزیتی بوده و روشهای جدید روز به روز به وجود میایند تا این مرحله مهم را محقق گردد.

شکل 1: وضعیت اولیه بیمار. شکایت اصلی ظاهر نامناسب از نظر زیبایی در 22 سالگی بوده است.

 

شکل 2: بر روی دندان لترال ترمیم کلاس 4 در سه سال پیش انجام شده بود. مقدار ولیو ترمیم لترال کمتر از دندان طبیعی است. شکل ترمیم مناسب بوده ، نقطه تماس و چسبندگی نیز مناسب میباشد.

 

شکل 3- به عنوان یک تصمیم درمانی ، تصمیم گرفته شد که ترمیم کامپوزیت قدیمی را در جای خود نگه داشته شود. و ترمیم ونیر کامپوزیتی بدون هیچگونه آماده سازی انجام شود. در این کیس، تصمیم گرفته شد که از کامپوزیت تک تیوپ یونیورسال استفاده شود.

 

شکل 4: برای داشتن پرداخت درست ونیر کامپوزیتی در سطح سرویکال ، یک کلمپ B4  قرار داده شد. این کلمپ خیلی کمک می کند تا رابردم که در سطح ناحیه سرویکال دخالت میکند کنار زده شود.

 

ترمیم کامپوزیت قدیمی

شکل 5: پس از سند بلاست کامپوزیت و مینای دندان، اسید فسفریک به مدت 30 ثانیه استفاده میشود و سپس شسته میشود.

 

شکل 6- برای این مورد خاص، از باند یونیورسال one coat 7 universal کلتن استفاده شد.

 

شکل 7: درمانگر بر این باور است که روش لایه ای (layering) یک اشکال بزرگ دارد. در سطح بین لایه ها، اغلب شکاف ها و حباب ها ظاهر می شوند. برای داشتن یک سطح بسیار زیبا و صاف ، برای گذراندن زمان کمتری در هنگام پرداخت و پالیش ، توصیه می کند تا حد امکان از لایه های کمتری استفاده نمایید.

 

برای بازسازی ونیر کامپوزیتی ، فقط یک لایه کامپوزیت مورد استفاده قرار گرفت. برای به دست آوردن یک اثر آناتومیک، شما باید مقدار مناسبی از کامپوزیت ها را قرار داده و از وسایلی استفاده کنید. که می تواند به شما در شکل دادن وینر کمک کند. در طی این درمان از براش های قدامی استفاده شد.

 

ترمیم کامپوزیت قدیمی

شکل 9: این نتیجه نهایی پس از شکل دهی کامپوزیت با برس قدامی است.

 

شکل 10: پس از لایت کیور کامپوزیت، سطح را پرداخت گردید. اولین مرحله از پرداخت تعریف Transition lines است. برای بهتر دیدن، با یک مداد مشخص شده اند.

 

شکل 11: سر بسیار مناسب ابزار (LM Arte Instrument) مدل Excessa برای برداشتن خیلی ملایم اضافات گرد کامپوزیت در سطح Transition lines است.

 

شکل 12: همچنین از این ابزار می توان در سطح پروگزیمال و در سطح باکال ونیر استفاده کرد.

 

سنگ آرکانزاس

شکل 13: سپس برای یک سطح صاف بهتر می توان از یک سنگ آرکانزاس (Arkansas) با سرعت کم استفاده کرد.

 

دیسک خورشیدی کامپوزیت

شکل 14: زمان صرف شده با این مرحله کمتر است چون کامپوزیت در هنگام مدل سازی کامپوزیت شکل خوبی داشت.

 

پالیشر خورشیدی

شکل 15: پس از پرداخت، از پالیشرهای خورشیدی استفاده گردید. در این حالت از هیچ خمیر یا سایر تجهیزات پالیش استفاده نشد

 

شکل 16: نتیجه پولیش شگفت انگیز است. به نظر درمانگر ظاهر خوب بافت به دلیل توجه و مراقبت در شکل کامپوزیت میباشد. تا جا امکان باید از خواص خمیری بودن کامپوزیت استفاده نمود و آن را شکل داد و حتی الامکان از فرز ها و سایر وسایل برای شکل دهی آن استفاده نکرد.

 

شکل 17: نتیجه نهایی بعد از 65 دقیقه کار و بدون بی حسی.

 

شکل 18: شاید هندلیگ کامپوزیت به نظر درمانگر بهترین نباشد، اما ظاهر طبیعی و پالیش آسان این نقص را به راحتی جبران میکند.

 

منبع: styleitalino

تهیه و ترجمه: تیم علمی کاسپین طب

شاید ویدیوی زیر برایتان مفید باشد:

[/vc_column_text][vc_btn title=”ویدیوی پالیش و پرداخت دندانهای قدامی” color=”danger” size=”lg” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fcaspianteb.com%2Fpolishing-composite%2F||target:%20_blank|”][/vc_column][/vc_row]